עוגיות זה סבבה, רק לא להגזים

לא מזמן קיבלתי הודעה מפייסבוק, בה מצויין שפייסבוק מתכננת ליצור שינוי משמעותי בקבצי העוגיות (cookies), ותאפשר שימוש בעוגיות צד א' לפיקסל שלה על מנת לאפשר מעקב אחרי פעילות משתמשים, בהם עוגיות צד ג' חסומות.

מה זה עוגיות ומה הם צדדי א' וג'?
כאשר אנחנו גולשים באתר כל שהוא, האתר מצמיד לנו קוד שאותו הוא מייצר במיוחד בשבילנו. וכשאנו נכנסים לאתר מסויים, הדפדפן שלנו שולח בקשת כניסה לאותו אתר, על הדרך מבטיח שאכן נכנסים לאתר הנ'ל, ובמקביל הדפדפן שומר במחשב את האתר שאליו נכנסנו וכך את הפעולות שלנו בו.

כך יוצא מצב שאנו נכנסים פעם אחת לאתר והדפדפן שומר לנו את כל הסיסמאות והפעולות שלנו, מה שמייצר לנו גלישה נוחה ומהנה, שלא מצריכה אותנו בכל פעם שאנחנו מרפרשים או עוברים דפים באתר, להכניס את הפרטים שלנו מחדש (log in).

אז כשברור לנו שהדפדפן שלנו הוא צד א', ואנחנו הגולשים צד ב', בקלות אפשר להבין מהו צד ג'… ובכן, צד ג' אלו מערכות הפרסום השונות ששותלות גם הן (באישורנו) פיקסלים באתר, וכך לומדות על הגולש ופעולותיו באתר, וממנפות את זה על פי הבחירה שלנו לצורך מיטוב לקמפיין איכותי.

העניין הוא, שכמו כל דבר טוב, מתי שהוא מגיעים אנשים עם מניעים לא כשרים ולוקחים את המידע למקום לא טוב, ויש שיגידו גם מסוכן. עד כדי כך שאפילו המחוקקים נדרשו לסוגיה זו. אלו שנתנו את הפתרון המיידי, הם כמובן אלו שיכולים להיפגע יותר מכולם, ולכן 'אפל' הודיעה שהדפדפן שלה יחסום עוגיות צד ג' המשמשות לפרסום. דבר שישפיע באופן ישיר על בעלי האתרים, שיאבדו את היכולת להשתמש בפלטפורמות פרסום לגולשים שנכנסו דרך ספארי (הדפדפן של אפל).

מי שגם עלול להינזק מהחלטה כזו הם גוגל, פייסבוק ועוד. אולם בניגוד לאפל שעושה זאת כדי לשמור על ביטחון הגולשים שלה,  במקרה של האחרונות, הן עושות זאת כדי לשמור על ריבוי מפרסמים, שבהעדר עוגיות צד ג', עלולים להיפגע, מכיון שהתוצאות שהם רואים לא בהכרח נכונות. הפתרון שלהן הוא, שהן יתחילו לתמוך בעוגיות צד א', אשר יעבירו מידע ישירות אליהן.

איך זה עובד?

כשאנחנו נתקלים במודעה בפייסבוק ומקליקים עליה, תתווסף לקישור של הדף אליו אנחנו עוברים, מחרוזת ייחודית שתתוסף לקישור בדפדפן הגולש וכך בעצם תהפוך לעוגיה צד א', מנגד הפיקסל של פייסבוק ימשוך ממחרוזת זו את כל המידע אודות הגלישה שלנו באותו אתר.

כמובן שבפייסבוק ציינו, כי מפרסמים שלא יסכימו לעבוד בצורה הזו, אלא יבחרו להישאר עם עוגיות צד ג', יקבלו הערכה (Audience assessment) על כמות החשיפה והתפוצה בדפדפן ספארי. דבר מאוד דומה גוגל עושה למפרסמים שלא השכילו לקשר בין אדוורדס לאנליטיקס, במקרה כזה גוגל מסתפקת בהערכה סטטיסטית.

כמו שאנחנו יודעים, כיום הפיקסל של פייסבוק משמש גם לפרסום וגם לאנליזה, החברה הודיעה שהיא תאפשר למפרסמים לבחור בשביל מה הם רוצים את הפיקסל, רק לפרסום או גם לאנליזה.

נכון לעכשיו, במידה ולא שיניתם כלום באתרים שלכם, הפיקסלים שלכם ישתמשו גם בעוגיות צד א' וגם בעוגיות צד ג'.

דילוג לתוכן